Tip traditional untuk menjaga mahkota wanita

Posted by reez Thursday, February 10, 2011

Ermm...sebagai lanjutan dari entri yang lalu ,aku akan berikan tip-tip untuk menjaga kewanitaan seorang perempuan yang aku dapat dari ibuku sendiri dan juga dari buku-buku yang aku baca.Sebagai perempuan yang pentingkan kecantikan,kesihatan dalaman amatlah penting.Kerana badan yang sihat dan cergas itu akan memancarkan cahaya di wajah yang membuatkan wajah mereka kelihatan segar dan berseri.

Tak percaya?... Cuba lihat wajah orang yang sakit.Tak kira lah sakit lutut ke letih ker...Pasti wajah mereka mudah berkerut dan lesu kan.....Ok lah kali ni aku bagi petua untuk anak gadis dulu ek... .

Boleh dikatakan inilah yang ayah suruh aku amalkan sebaik datang haid yang pertama dulu.Ketika itu usia ku baru 12 tahun dan ianya amat berkesan kerana aku bebas dari senggugut yang menjadi kebiasaan kawan-kawan setiap kali mereka datang bulan.

Jangan heran pulak bila aku katakan ayah tadi sebabnya memang ayah ku sangat mengambil berat perihal anak perempuannya sehinggalah aku berkahwin pun ayah yang banyak beri tunjuk ajar.okey kalau nak tahu teruskn membaca yer...

1.Catat tarikh hari pertama kedatangan haid anda.(sediakan kalendar mini).Contohnya pada 2hb.Jan,2011 anda didatangi haid dan pada 1hb.feb'11 anda sekali lagi haid.Cuba kira pusingan haid anda.... 28hari kan.Ini bermakna untuk bulan seterusnya anda akan didatangi haid pada 1hb.mac'11.

2.Seminggu sebelum haid anda mesti mengawal cara permakanan harian antaranya:-

- Jangan minum minuman berais.

- Amalkan meminum madu yang dibancuh dengan air suam panas.

- Makan jamu rempah ratus yang dicampur madu.Makjun panas contohnya.

- Jangan makan makanan sejuk

3 comments

  1. Unknown Says:
  2. petua yang boleh di ikut..nana nak cuba lah nnti..tq

     
  3. reez Says:
  4. Cuba la nana Insyallah....

     
  5. best info..tengs..

     

Jadi Ejen Kami

1

Followers